index.php

شاید مهمترین صفحه در سایت وردپرسی صفحه ی اصلی باشه. زمانی که کاربر از صفحه ی اصلی سایت بازدید میکنه وردپرس به دنبال فایل index.php میگرده و اون رو نمایش میده. این یکی از کوچکترین خصوصیات سلسله مراتبی قالب هاست.

صفحه هایی مثل بایگانی، برگه های یکتا و … نمونه هایی از این قبیل هستند که به index.php مربوط میشن.

فایل دیگه ای که بر روی صفحه ی اصلی اثر میذاره front-page.php است. اگه این فایل در داخل قالب وجود داشته باشه، صفحه ی index.php نادیده گرفته میشه و اولویت با این فایل است. دو راه برای استفاده از front-page.php وجود داره! اولین راه به استفاده از لیست برگه ها برمیگرده. هرچند، این برگه میتونه به عنوان یک برگه ی ایستا بکار بره که از بخش تنظیمات میشه تنظیم کرد.

به خاطر داشته باشید، فایل index.php و front-page.php میتونن کدهای یکسانی رو شامل بشن و صفحه ی نخست یکسانی رو ایجاد کنید. هر چند front-page.php فقط توسط وردپرس برای ایجاد صفحه ی اصلی استفاده میشه در حالی که index.php به صورت پیش فرض تمامی قالب ها با هر سیستمی در نظر گرفته میشه!


page.php

قالب سایت وردپرس شما، صفحات ایجاد شده توسط شما و سایر نویسندگان را بوسیله یک فایل به نام page.php را کنترل می کند.

این فایل تمام برگه های ایجاد شده در مدیریت وردپرس را در قالب و ساختار از پیش تعریف شده خود ، نمایش می دهد . البته همه صفحات مثل هم نیستند.

اعمال برخی تغییرات کوچک در این فایل می تواند ظاهر آن را متفاوت کند و در بیشتر مواقع بسیار کاربرد دارد.


archive.php

برگه ای است که به صورت یک جا تمامی موارد مهم سایت رو نمایش میده. این موارد شامل صفحات نویسندگان، دسته ها، پست های سفارشی، اطلاعات برگه ها و هر مورد دیگه ای رو میتونه شامل بشه.

پوسته پیش فرض برای این برگه زیاد جذابیت نداره که معمولا هم پوسته ی خاصی رو برای این برگه در نظر نمیگیرن و به صورت عادی از اون استفاده میکنند. فایل Archive.php مورد ضروری در پوسته به حساب نمیاد اما میتونه به راحتی از index.php فرمان بگیره. هر چند ایده ی خوب اینه که این صفحه دارای یک ساختار خوبی برای خودش باشه.